voorbereiding wiskunde olympiade
computationeel denken en programmeren in Python
voorbereiding wiskunde/fysica olympiade
voorbereiding toelatingsexamens
hogere wiskunde
Middelbare school
Omdat dit aansluit bij de vraag van scholen en ouders, werken we aan een traject waarin de inhoud van de eerste graad versneld wordt aangeboden voor alle vakken (inclusief Latijn én STEM).
Op 1 jaar zien we de leerstof van de eerste graad (eerste en tweede jaar) van de middelbare school voor alle vakken. Daarnaast is er nog ruimte voor verbreding en verdieping.
De specifieke modaliteiten en prijs zullen afhangen van de onderhandelingen over samenwerking en financiering.
Door verschillende activiteiten en oefeningen bereiden we ons voor op de Junior of Vlaamse Wiskunde Olympiade (https://www.vwo.be/vwo/).
Deelname aan de Olympiade is deel van dit traject.
We leren strategieën op wiskundige problemen aan te pakken en lossen heel wat vragen op uit nationale en internationale wiskunde wedstrijden.
Behalve het voorbereiden naar een (persoonlijke) goede score op de olympiade zijn samenwerken, doorzetten en leren omgaan met fouten ook doelstellingen van dit traject.
Door verschillende activiteiten en oefeningen bereiden we ons voor op de fysica olympiade door het oplossen van vragen uit voorgaande jaren en uit andere wedstrijden en olympiades. (https://www.vonw.be/olympiade-fysica).
We geven verkorte instructies (ook over leerstof die nog niet aan bod kwam op school) en lossen heel wat vragen op uit nationale en internationale wedstrijden en centrale examens.
Behalve het voorbereiden naar een (persoonlijke) goede score op de olympiade zijn samenwerken, doorzetten en leren omgaan met fouten ook doelstellingen van dit traject.
Met verkorte instructies over (nieuwe) leerstof en het oplossen van vragen uit vorige jaren en vraagstukken uit nationale en interantionale wedstrijden en examens bereiden we ons samen voor op de toelatingsexamens arts/tandarts.
Iedereen met interesse in wiskunde en wetenschappen is welkom in dit traject. Deelname aan een toelatingsexamen is geen must.
We leren wat de 4 basisprincipes van computationeel denken zijn: decompositie, abstractie, patroonherkenning en algortimes en leren ze gebruiken en toepassen.
Zowel (online) oefeningen, werken met concreet materiaal als programmeren in Python komt aan bod in dit traject.
Dit traject is gericht naar leerlingen die nog geen voorkennis hebben in Python.
Tijdens de oefeningen leren we ook doorzetten, omgaan met fouten maken en samenwerken.
Leerlingen die de leerstof van het 5e middelbaar (of minstens een van de beide wiskunde examens van de examencommissie) hebben afgelegd, kunnen starten in het traject 'hogere wiskunde'. In dit traject komt wiskunde aan bod die niet in het curriculum van de middlbare school zit, maar waarvoor ook geen andere voorkennis nodig is (bijvoorbeeld groepentheorie).
In dit traject komen we samen met ontwikkelingsgelijken om verder te gaan met wiskunde, zonder inhoudelijk te versnellen.
Dit is een voorbereiding op hogere studies zoals wiskunde, wetenschappen, ingenieursstudies, ...