Waarom SPRING-STOF ?


No child left bored! Dat is onze missie.


Elke leerling heeft het recht om elke dag iets nieuws te leren, ook degene met een cognitief talent.
 
Zeer recente berichten in de media bevestigen een trend van de afgelopen jaren. "Het niveau van onze sterkste leerlingen is dramatisch gedaald" kopten de kranten in januari 2023 in Vlaanderen.
 
Onze cognitief sterkste leerlingen krijgen vandaag in het onderwijs niet altijd de aandacht die ze verdienen én nodig hebben om hun talent verder te ontwikkelen.


Zonder aangepast aanbod gaan de leerprestaties achteruit en belanden een aantal van deze cognitief sterke jongeren in schoolmoeheid, demotivatie of zelfs depressie.
 
Met SPRING-STOF tonen we aan hoe deze trend kan worden gekeerd.

 

Door deze cognitief sterke kinderen en jongeren nu goed te ondersteunen (zowel inhoudelijk als op vlak van sociaal-emotionele ontwikkeling) kunnen deze talenten in de toekomst ingezet worden om de uitdagingen van morgen aan te gaan. Onze (kennis)maatschappij heeft dit talent meer dan ooit nodig om oplossingen te zoeken voor maatschappelijke, klimatologische, financiële en andere uitdagingen waar we voor staan en midden in zitten.

 

De probleemoplossers van morgen zitten vandaag op de schoolbanken.


Dankzij verschillende initiatieven (o.a. project Talent) neemt de aandacht en kennis over dit thema in veel Vlaamse scholen toe. Steeds meer leerlingen krijgen daardoor een gepast aanbod op school. Toch zijn de mogelijkheden qua verbreding, verdieping en versnelling beperkt (door gebrek aan mankracht en middelen) en voor sommige leerlingen onvoldoende om hun leerhonger te voeden, om hen maximaal te laten ontwikkelen, om hen de vaardigheden te leren die ze nodig hebben om op te groeien tot gelukkige volwassenen.
 
Een vakversnelling is sinds 1 september 2023 wettelijk mogelijk in België, de nodige expertise en omkadering om dit in het regulier onderwijs te organiseren ontbreekt echter vaak nog.

 

Voor leerlingen die meer dan 2 keer sneller leren dan hun leeftijdsgenoten is er vandaag nog geen gesubsidieerd onderwijs.
 
Door samen te werken met al meer dan 100 reguliere scholen verspreid over Vlaanderen, biedt SPRING-STOF samen met die scholen een oplossing.
 
We passen toe wat wetenschappelijk onderzoek ons leert en waarover dit onderzoek geen twijfel meer laat. Cognitief sterke jongeren hebben nood aan onderwijs op maat. Voor veel leerlingen zijn versnelde trajecten de beste manier om gemotiveerd te kunnen blijven leren. Omdat het gaat over een kleine groep leerlingen, is een schooloverstijgend initiatief de juiste weg.
 

We zetten altijd in op inhoud én vaardigheden. Doorzetten, inspanningen leveren, goed samenwerken, omgaan met frustratie en hulp vragen zijn vaak nieuw voor hen. Op school was de leerstof onvoldoende of niet complex genoeg, waardoor deze vaardigheden nog getraind moeten worden.


Door te werken in kleine groepjes van max. 6 leerlingen per lesgever, kunnen we inspelen op individuele noden. We werken altijd in groep(jes). We leren met en van elkaar.


We leren wat samenwerken is, maar tegelijk gaat ieder voor zijn eigen doel. De doelstellingen en het tempo wordt voor elke leerling individueel bepaald. We geven leerlingen een grote autonomie, tegelijk wel sterk begeleid. We leren onze leerlingen hun eigen leertraject verder vorm te geven. We leren hen wat de opties zijn naast een standaard traject. 
We bevestigen dat hun talent waardevol is en een meerwaarde, ook voor anderen.
 
Elk jaar breiden we ons aanbod uit op basis van de vragen en noden die ons bereiken.
 
SPRING-STOF is met het begeleiden van vakversnellingen specifiek voor deze doelgroep uniek in Vlaanderen (en zelfs in België).
 
Naast intens bezig zijn met lesgeven investeren we ook in het delen van onze expertise via pedagogische studiedagen, gastlezingen in de lerarenopleiding, gratis infomomenten ...


We hopen dat ons aanbod binnenkort toegankelijk is voor iedereen die hier nood aan heeft, los van de financiële draagkracht van de ouders.


We dromen van een top-talent-school voor leerlingen met een cognitief talent, net zoals er top-sport-scholen bestaan voor leerlingen met een sportief talent.
 
 


Share by: