Lagere school
Het traject jaartraject richten we in voor leerlingen van de 3e graad van de lagere school.
In de voormiddag werken we rond rekenen, taal, W.O. en Frans. We versnellen, verbreden en verdiepen de leerstof van de lagere school (en verder, bv. logica, programmeren, kansrekenen, initiatie Latijn, wetenschap, economie ... ) en werken sterk op maat van de noden van elk kind.
We zetten in op inhoud én vaardigheden: samenwerken, doorwerken, inspanningen leveren, plannen en organiseren, omgaan met frustraties ...
In de namiddag werken we aan een project of doen we mee aan een wedstrijd (schrijven, STEM, WWF ...).
Via die projecten leren de kinderen ook de denkvaardigheden (van Prof. Sternberg) kennen: praktisch, analytisch en creatief denken.
We werken aan de 7 uitdagingen van onderwijs aan cognitief getalenteerde leerlingen, beschreven door Tijl Koenderink.
Voor dit traject organiseren we een kennismakingsdag op 7 mei 2024 (9 u - 13 u). Wie aanmeldt voor dit traject krijgt hierover alle info.
In dit traject zien we de wiskunde van de derde graad van de lagere school en gaan we hierin zeer sterk verbreden en verdiepen.
We brengen de nieuwe leerstof thematisch aan (per inhoudelijk topic).
We lossen heel veel (complexe) problemen en vraagstukken op.
We leren ook de verschillende strategieën kennen om wiskundige en andere problemen op te lossen en trainen onze wiskundige denkvaardigheden (toepassen, analyseren, logisch redeneren ...).
Dit traject is gericht naar leerlingen die sterk zijn in wiskunde en op school tijdens de rekenlessen op hun honger blijven zitten.
Het traject projectwerk richten we in voor kleuters en voor leerlingen van de 1e, 2e graad en 3e graad van de lagere school (in aparte groepen).
We werken 10 lessen aan 10 verschillende projecten. We werken vaak samen, soms individueel.
Voor de inhoud van deze projecten baseren we ons onder andere op het Vooruitwerklabboek (Universiteit van Nijmegen), aangevuld met eigen materiaal.
Mogelijke projecten zijn: bruggen bouwen met knijpers, programmeren, filosoferen, knikkerbaan bouwen ...
We werken rond uitdagingen als samenwerken en doorzetten.
en leren de denkvaardigheden (van Prof. Sternberg) kennen: praktisch, analystisch en creatief denken.
Het traject wetenschappen voor de tweede graad laat de leerlingen kennis maken met fysica, chemie, biologie, aardwetenschappen en sterrenkunde. We maken kennis met een aantal basisprincipes en via experimenten en proefjes oefenen we de verschillende stappen van het onderzoekend leren.
In het traject wetenschappen voor de derde graad ligt de nadruk op energie (gas en elektriciteit) en waterverbruik. In deze lessen zetten we ook in op leervaardigheden (informatie opzoeken, presenteren, schematiseren ...).
We leren wat de 4 basisprincipes van computationeel denken zijn: decompositie, abstractie, patroonherkenning en algortimes en leren ze gebruiken en toepassen.
Zowel (online) oefeningen, werken met concreet materiaal als programmeren komen aan bod in dit traject.
Er is geen voorkennis van programmeren nodig. Heb je die wel, dan zorgen wij voor voldoende uitdaging.
Tijdens de oefeningen leren we ook doorzetten, omgaan met fouten maken en samenwerken.
We leren ook de verschillende strategieën kennen om wiskundige problemen op te lossen en trainen we onze wiskundige denkvaardigheden (toepassen, analyseren, logisch redeneren ...).
In de tweede graad werken we met wiskundeverhalen, complexe problemen, wiskunde spelletjes en trainen we onze mindset in wiskunde.
In het traject voor de derde graad lossen we heel wat vragen op uit nationale en internationale wiskunde wedstrijden.